ORTODONTİK TEDAVİ

Ortodonti tedavisi, diş dizilimleri ve şekil bozukluklarını teşhis ve tedavisin yapan diş hekimliğinin bir uzmanlık dalıdır.

dis-teli-tedavisi

Ortodonti Tedavisi Nedir?

Ortodonti, diş yapılarındaki çapraşıklık ve uyumsuzluk arasındaki ilişkiyi teşhis ve kontrol eden, bu durumu önlemeye veya düzeltmeye çalışan ve bu alanda eğitim almış diş hekimlerinin uzmanlık alanıdır. Bu tedavide normal iş yapısına uygun olmayan anomalilerin düzeltilmesi için hastanın ağız, diş ve kafa yapısı incelenerek çapraşık diş problemlerinin ortadan kaldırılması amaçlanır.

Ortodontik Problemler Neden Oluşur?

Hastanın alt çenesinin ileride ya da geride konumlanmış olması, iskelet bozuklukları veya hastanın çene yapısında bulunan uyumsuzluklar ortodontik problemlerden yalnızca birkaçıdır. Bu problemleri oluşturan etkenlere baktığımızda; bebeklikte biberon ve emzik alışkanlığını geç bırakmak, parmak emmek ve el tırnaklarını yemek gibi birçok etken saymak mümkün. Aynı zamanda erken yaşlarda süren süt dişleri veya geç süt dişi kayıpları da yine ortodontik problemler ortaya çıkarmaktadır.

Ortodonti Tedavisi Neden Gereklidir?

Alt çenenin önde veya geride olması gibi bozukluklarda öncelikle hastanın yaşına bakılır ve ardından tedavi yöntemine karar verilir. Hastanın kemik yapısı henüz oturmamışsa yani ergenlik döneminde ise ortodontik tekniklerle çene tedavisi mümkündür. Fakat hasta yetişkin ise çene tedavisi ortodonti ve cerrahi alanlarının birlikte çalışması ile gerçekleştirilir.

Biberonu ve emziği geç bırakma, tırnak yeme veya parmak emme gibi yanlış alışkanlık durumlarında, tedavi mümkün olduğunca erken uygulanmalıdır. Çünkü bu gibi kötü alışkanlıkların olabildiğince erken yaşlarda önlenmiş olması, iskelet gelişiminin düzgün tamamlanması açısından oldukça önemlidir.

Dişlerin ağızda yanlış konumlanmaları, uyumsuzlukları ve çapraşıklıkları her ne kadar yukarıda saydığımız nedenlerden kaynaklanabilecek olsa da genetik yönünü de unutmamak gereklidir. Kalıtımsal olarak ebeveynlerinden bebeklerine her genin aktarıldığı gibi diş bozuklukları da kalıtımsal özellik taşır.

Saydığımız birçok sebepten dolayı hastalara güzel bir gülüş, estetik bir anatomik görünüm, aynı zamanda sağlıklı bir diş yapısı oluşturmak için ortodontik tedaviler günümüzde uygulanmaktadır.

Ortodontik Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Ortodontik tedavilerde konu diş teli olduğunda hastaların aklına gelen ilk konulardan biri diş teli fiyatları olmaktadır. Fakat ilk aşamada düşünülmesi gereken konu, hastanın mevcut rahatsızlığı ve hastaya uygulanacak tedavi yöntemi olmalıdır. Günümüzde hastaların beklentisine göre değişiklik gösterebilen 4 tip tedavi yöntemi bulunmaktadır. Tedavi sırasında kullanılacak teller, birçok etkene göre şekillenmektedir.

Metal Diş Teli

Bulunan en eski, en dayanıklı ve en sık kullanılan diş teli türüdür ve metal braketlerle uygulanır. Hastanın çene ve diş yapıları incelendikten sonra diş hekimi tarafından dişlerin iç veya dış yüzeylerine yerleştirilir. Her ne kadar estetik açıdan hastayı tatmin etmeyen bir görünüme sahip olsa da ortodontik açıdan her probleme uygun olan bir tedavi yöntemidir. Diş yapısındaki bozukluklara göre 6 ay ile 2 yıl arasında değişen bir sürede iyileşme sağlanır. Aynı zamanda fiyat olarak en uygun ortodontik tedavidir.

Şeffaf Diş Teli

Metal diş teliyle kıyaslandığında tedavi sonucu açısından belirgin bir farklılıkları bulunmamaktadır. Şeffaf diş teli tedavisi porselen bazlı materyalden oluşan braketlerle yapılmaktadır. Bu nedenle hastaya çok daha estetik ve dişin yapısına benzer doğal bir görüntü verir. Ancak metal diş teli kadar dayanıklı olmayacağı akıldan çıkarılmamalı ve şeffaf diş teli tedavisi görülürken çok daha dikkatli olunması gerekmektedir. Bu nedenle özellikle çocuklara uygun bir tedavi yöntemi olmayabilir.

Lingual Ortodonti (Görünmez Diş Teli)

Diş telinin rahatsız edici görüntüsünü ortadan kaldırmayı amaçlayarak sürdürülen bir tedavi yöntemidir. Dişlerin görünmeyen iç yüzeylerine şeffaf veya metal braketler yerleştirilerek yapılır. Ancak tedavi fiyatları açısından karşılaştırıldığında metal veya şeffaf diş teline oranla daha yüksek bir maliyet içerebilmektedir.

Şeffaf Plak

Aynı zamanda “Invisalign” olarak da bilinen şeffaf diş plağı, görünmez anlamına gelen “invisible” ve düzeltici anlamına gelen “aligner” kelimelerinin birleştirilmesinden meydana gelir. Invisalign yöntemine, daha hafif diş çapraşıklıklarının ve çene bozukluklarının olduğu ortodontik tedavi gerektiren durumlarda başvurulmaktadır. Bu uygulamada diğer uygulamalar gibi braketler ve teller mevcut değildir. Hastanın diş yapısı ve ulaşılmak istenen düzeltme için hasta özel 3D ölçümlere tabi tutulur. Yapılan ölçümler ışığında hastaya özel şeffaf plaklar hazırlanır ve tedavi bu şekilde yürütülür.

Hangisini Tercih Etmeliyim?

Ortodontik tedavilerin tamamını aynı işlevi yerine getirsede karar kılma aşamasında hastanın beklentileri önemli yer tutar. Estetik bir ortodontik tedavi, geleneksel metal diş tellerine nazaran daha maliyetli olmaktadır.