KANAL TEDAVİSİ

Kanal tedavisi, enfekte olmuş yada çürümüş dişin çekilmeden tedavi edilmesine olanak sağlayan bir tedavidir. Kanal tedavisi ile ağrısız şekilde, dişin çürükten arındırılması sağlanmaktadır.

kanal-tedavisi

Kanal Tedavisi Nedir?

Dişin; en sert mine dokusu, altındaki biraz daha yumuşak dentin dokusu ve en yumuşak pulpa dokuları vardır. Pulpa dokusu damar, sinir ve bağ dokudan oluşur ve diş köklerinin beslenmesinden ve gelişiminden sorumludur. Pulpanın iyileşme yeteneği neredeyse yoktur ve hasar aldığında dişin içerisinden uzaklaştırılması gereklidir. İşte böyle durumlarda pulpanın çıkartılması, oluşan boşluğun şekillendirilmesi ve doldurması işlemlerine kanal tedavisi denir.

Kanal Tedavisi Hangi Durumlarda Gereklidir?

Dişin pulpasının hasar aldığı durumlarda kanal tedavisi uygulanması gerekir. Bunlar;

• Derin diş çürükleri,
  • Darbe veya travmadan kaynaklı dişte kırık olması,
  • Dolgu ve kaplama işlemleri sonrası geçmeyen şikayetler,
  • Diş aşınmalarından dolayı pulpanın zarar görmesi, gibi durumlardır.

Kanal Tedavisi Nasıl Yapılır?

Önce kanal tedavisi uygulanacak diş lokal anestezi ile uyuşturulur. Sonra eski dolgular ve restorasyonlar uzaklaştırılır ve dişteki tüm çürük doku temizlenir. Dişte kanal tedavisine giriş yapmak için kavite açılarak pulpaya ulaşılır. Özel kanal aletleri ile pulpa kanallardan çıkarılır ve Apex Locater cihazı kullanılarak yapılacak kanalın boyu belirlenir. Boy belirlendikten sonra özel döner eğeler ile kanallar şekillendirilir ve özel solüsyonlar ile dezenfekte edilir. Eğer diş enfekte durumda değilse aynı seans içerisinde kanal dolgusu yapılarak tedavi tamamlanır. Enfekte yani iltihaplı ve apseli dişlerde ise önce kanalların içine ilaç konur sonra geçici bir dolgu yapılır. Bir hafta sonra kanallardaki ilaç çıkarılır ve kanal tedavisi tamamlanır. Apsenin yaygın olması durumunda kanal tedavisi birkaç seans sürebilir.

Günümüzde lazer kullanılarak kanallardaki inatçı bakterileri birkaç dakika içerisinde yok etmek mümkün hale gelmiştir. Yapılan araştırmalar da lazerin ilaçlara oranlara diş kök kanalında yaşayan bakteriler üzerinde daha etkili olduğunu kesinleşmiştir. Lazer kullanılarak tedavi süresi kısaltılabilir ve daha başarılı tedaviler uygulanabilir.

Kanal Tedavisi Kaç Günde Biter?

Tedavi süreci tek seansta tamamlanabileceği gibi birkaç seans da sürebilir. Bu süre dişin durumuna göre değişiklik gösterir. Dişin canlı olduğu durumlarda tedavi tek seansta tamamlanabilir ve ortalama 45 dakika sürer. Enfeksiyon ve lezyonun mevcut olduğu dişlerde ise enfeksiyon ve lezyonun boyutuna göre 2-3 seans yani 7-14 günde tamamlanabilir. Fazlaca yaygın apsesi olan dişlerde şişlik ve şiddetli ağrı gözlenir. Bu gibi durumlarda kanal tedavisi daha uzun sürebilir ve seans sayısı artabilir.

Kanal Tedavisi Ne Kadar Sürede Yapılır?

Tedavi süresi dişin enfeksiyon yoğunluğuna, çevre dişlere sıçrama oranına ve kök kanalı sayısına bağlı olarak değişkenlik gösterebilir. Çürük yoğunluğu ve derinliğinin çok fazla olmadığı durumlarda tek seansta tedavi tamamlanır. Apse oluşması durumunda öncelikle iltihabın kurutulması için antibiyotik tedavisi uygulanması gerekebilir. Böyle bir durumda 7 gün antibiyotik tedavisi uygulanır daha sonra kanal tedavisi operasyonu gerçekleştirilir.

Kanal Tedavisi Sırasında Ağrı Hissedilir Mi?

Tedaviye başlamadan önce, tedavi edilecek diş, vakaya göre seçilecek olan anestezik solüsyonlar ve işlemler ile uyuşturulur. Doğru uygulanan lokal anestezi ile hasta işlem sırasında hiçbir ağrı, sızı veya acı hissetmez.

Kanal Tedavisinden Sonra Ağrı Olur Mu?

Kanal tedavisi sonrası işlem uygulanan dişin üzerine çiğneme sırasında hafif bir ağrı ve hassasiyet görülebilir. Bu durum uzun süreli değildir ve birkaç gün içerisinde kendiliğinden geçer. Fakat kanal tedavisinden sonra soğuk veya sıcak gıdalar dişinizde ağrı yapıyorsa veya birkaç hafta boyunca geçmeyen bir ağrı hissediyorsanız doktorunuza başvurmalısınız.

Kanal Tedavisi Uygulanan Dişin Ömrü Ne Kadardır?

Tedavi uygulanan dişin ömrünü birçok faktör belirler. Bunlardan bazıları; dişin tedavi öncesi durumu, tedavide yapılan dolgu ve kaplamanın kalitesi, ağız bakımı ve tedaviyi yapan diş hekiminin bilgi, beceri ve tecrübesidir. Kanal tedavisi iyi yapılmış bir diş, iyi bir bakımla birlikte hastaya ömür boyu hizmet edebilir.

Kanal Tedavisinden Sonra Nelere Dikkat Edilmelidir?

1. Tedavi ilk seansta bitmemişse, tedavi sonlanana kadar ilgili diş kullanılmamalıdır.
  2. Tedavi tamamen bitmiş olsa dahi işlemin ardından en az 2 saat bir şeyler yenilip içilmemelidir.
  3. Hassasiyet 2 gün boyunca sürebileceğinde, bu süre zarfında aşırı sıcak veya soğuk içeceklerden uzak durulmalıdır.
  4. Düzenli aralıklarla diş fırçalama, diş ipi ve antiseptik gargara kullanma gibi alışkanlık yoksa hasta tarafından edinilmelidir.
  5. Diş hekimi düzenli aralıklarla ziyaret edilmelidir.